Een objectieve blik

Wanneer een assessment?

Mensen aanvaarden regelmatig een functie of worden in een functie geplaatst terwijl niet duidelijk is of deze functie past bij hun drijfveren, persoonlijkheid, capaciteiten en vaardigheden. Maar al te vaak gaat dit fout. De medewerker raakt gedemotiveerd, opstandig, opgebrand of verlaat de organisatie. Een grote kostenpost, zowel letterlijk als figuurlijk, en zowel voor de organisatie als voor het individu. Een grondig psychologisch onderzoek, ofwel assessment, biedt uitkomst. In een assessment worden verschillende instrumenten ingezet om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de drijfveren, persoonlijkheid, intellectuele capaciteiten en vaardigheden van de deelnemer. Een assessment beantwoordt een verscheidenheid aan vragen: hoe intelligent ben ik eigenlijk? Wat zijn mijn persoonlijkheidseigenschappen? Wat vind ik belangrijk en wat niet? Waar liggen mijn talenten? Wat past echt goed bij mij? Wat zijn mijn kerncompetenties? Waar kan ik mij nog in ontwikkelen en hoe pak ik dat aan? Op deze manier biedt het assessment zowel het individu als de organisatie concrete handvatten voor de toekomst. Een assessment kan worden ingezet bij loopbaanvragen, ontwikkelvragen en selectievragen.

Assessments volgens BASICZ

BASICZ heeft een eigen kijk op assessments. Onze assessments zijn een leerervaring op zich. Er is geen sprake van eenrichtingsverkeer, dat wil zeggen de “expert met de witte jas” die op afstand naar de deelnemer kijkt en achteraf gaat vertellen hoe deze in elkaar zit. Onze insteek is persoonlijk en samenwerkingsgericht (ook bij selectie-onderzoek). Wij onderzoeken drijfveren, persoonlijkheid en competenties op een objectieve en wetenschappelijk hoogstaande manier. Wij blijven daarbij echter wel steeds in gesprek met de deelnemer over onze bevindingen. Transparantie voorop. Tijdens praktijksimulaties lassen wij time-outs in om de deelnemer de gelegenheid te geven te reflecteren op het eigen gedrag en om eventuele tips op te pikken. BASICZ vindt het de verantwoordelijkheid van de assessmentpsycholoog om de deelnemer maximaal te faciliteren. Geen verborgen agenda’s. Een gelijkwaardige relatie tussen de psycholoog en de deelnemer. Alleen dan ontstaat een compleet en kloppend beeld van de deelnemer en diens potentie. Aan het eind van de dag geven wij altijd al een mondelinge terugkoppeling over onze bevindingen en adviezen. Het effect van deze aanpak is dat de deelnemer zich betrokken voelt bij de totstandkoming van de resultaten, niet voor verrassingen komt te staan, persoonlijke tips mee naar huis neemt en daardoor veel meer zichzelf is. Dit verhoogt bij de deelnemer het draagvlak voor de bevindingen. Als organisatie geeft u hiermee bovendien een uitstekend visitekaartje af. U laat hiermee immers aan uw sollicitanten en werknemers zien dat u respect, transparantie, gezamenlijkheid en persoonlijke aandacht hoog in het vaandel heeft staan.

Meer informatie? Mail naar info@basicz.nl